tisdag 12 november 2013

Älska Gud och gör vad du vill!

En känd man vid namn Augustinus ska ha sagt så.

Tycker det är ett sjukt bra citat och en bra tanke att leva efter. Visst, det kanske inte är så enkelt alltid. Jag menar, kan jag verkligen göra vad jag vill bara för att jag älskar Gud? Naturligtvis inte. Men, låt mig förklara.

Augustinus himself
Poängen med uttalandet är att om man älskar Gud kommer man också att fatta beslut baserat på det, och man kommer ha världens bästa grund att leva ett gott liv. Om man älskar Gud kommer man också att vara ledd av honom och man kommer bli känslig för om man gör något som går emot hans vilja.

Jag tror vi gör det kristna livet svårare än vad det är ibland. Dubbla kärleksbudet lyder (förenklat) "Älska Gud och älska din nästa". Gör man det första kommer man också göra det andra. Inte så himla komplicerat.

Älska Gud och gör vad du vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar