tisdag 8 oktober 2013

De fyra B:na del I

Har du hört talas om de fyra B:na, eller de fyra benen, för en kristen? På samma sätt som en stol behöver fyra ben för att vara stabil behöver också vår tro något att stå på. Om ett ben saknas välter allt. Jag vill skriva lite kort om de fyra benen. Eller B:na.

Del 1: Broderskapet, församlingen
Den kristna gemenskapen är bland det viktigaste en kristen människa har. Jag har träffat många kristna som har sagt typ, "jag behöver ingen församling, jag tror på Gud och jag klarar mig bra", och annat i den stilen. Och jag har också sett hur många av dessa människor långsamt har förlorat sin tro och relation med Gud. Och till dig som har tänkt likadant vill jag säga: Det går inte att vara solokristen! Man klarar dig inte utan en kristen gemenskap. Det är som att vi är skapade för att dela tron med andra.
Särskilt när jag var nyfrälst, under gymnasietiden, betydde församlingen enormt mycket för mig. Att få undervisning och prata och be med andra kristna gjorde att jag blev starkare i min tro, och nu i efterhand inser jag att jag förmodligen inte trott på Gud idag om jag inte hade haft dessa människor runt mig.
Har du nån gemenskap med andra kristna? Om inte, när tänker du skaffa det? Be att du ska hitta en bra gemenskap och börja leta efter en bra kyrka eller ungdomsgrupp! Och GE INTE UPP!! Vill du ha tips på bra kyrkor där du bor, eller bön att du ska hitta en bra församling, skriv i gästboken!

Har kommit på massa andra bra grejer att skriva om just det här ämnet, men nu blir det för långt och jag måste sova. Får fortsätta nån annan gång.

Tjena va långt det blev. Aja. God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar