tisdag 8 oktober 2013

Förebilder


Hej!
Det var längesen jag skrev här. Jag har gift mig, jobbat på konfaläger, seglat, rest och massa annat sen sist, men nu är bloggen igång igen! Och jag ska dela en sak som jag tänkt på under sommaren.

Vi behöver förebilder.
Vi behöver dem av flera anledningar. Om man tex vill vara kristen i något sammanhang kan det verkligen underlätta att ha någon att se upp till som gör eller har gjort samma sak. Det är inspirerande. Motiverande. Och man får se HUR en annan människa har klarat av det. Det är ofta lättare att göra något man har sett någon annan göra. Och jag tror att det (att sätta förebilder i våra liv) är ett sätt som Gud hjälper oss på.

För mig är Jesus den ultimata förebilden. Och alla andra förebilder jag har jämför jag med honom. Ingen kommer bli lika BRA som honom, men alla har möjligheten att LIKNA honom. Och det är det man behöver förebilder till - att hjälpa oss att efterlikna Jesus.

Vem är din förebild? Ta några sekunder och fundera på vem/några du ser upp till, det är nämligen rätt bra att veta, och fundera på varför du ser upp till den personen.
Kommer du inte på någon, be då att Gud ska ge dig förebilder!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar