onsdag 9 oktober 2013

Skaffa en prayer buddy!

Förra veckan skrev jag om att vara tyst.
Idag vill jag påminna dig om att du behöver snacka.

Något som är väldigt viktigt i livet är ju vänner. Jesus hade vänner. Tre väldigt nära vänner (Jakob, Johannes och Petrus) och sen de andra lärjungarna förstås. Lagom många att ha som kärna skulle jag säga. Sen kände han massa andra människor också såklart men det ska jag inte skriva om nu.

På samma sätt behöver vi ha vänner, och inte minst - vi behöver VARA vänner. För i det kristna livet behöver man få stöttning och stötta varandra. Därför vill jag ge ett tips idag. Det är nämligen bra och viktigt att kunna prata med någon, bekänna synder för någon, bolla idéer och frågor med någon. Att ha någon som kan be för dig. Någon som har koll på dig. Och vice versa: någon som du är beredd att be för, osv.

Så, fundera på vilka kristna kompisar du har och vem/vilka som står dig närmast - eller vilka du skulle vilja stod dig närmast. Någon du känner väl. Är du kille, tänk på en kille. Är du tjej, tänk på en tjej. Kommer du på någon lämplig, fråga den personen om han/hon vill vara din prayer buddy. Kommer du inte på någon, eller har du inga kristna kompisar, då är det dags att be för det! Jag tror verkligen att Gud vill välsigna alla kristna med det!

Det här är något som har betytt oerhört mycket för mig, och hade inte jag haft stabila kristna vänner hade jag nog inte varit kristen idag.

Go for it!

Hörs om en vecka,
peace!

3 kommentarer:

  1. varför kan man inte ha en tjej som prayer buddy om man är kille, och vice versa?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Bra fråga.
    Ibland, eller ofta, kan man behöva bön för något personligt som man jobbar med eller som man tycker är jobbigt, vill bli av med eller skäms över. Saker som kan vara svåra att berätta men som man ändå vill ha bön för. Där fyller en prayer buddy en väldigt viktig funktion, och då är det verkligen en fördel om man som kille får dela de sakerna med just en kille och vice versa. Dels tror jag att det skulle kunna bli en onödig spänning om man berättade vissa saker för en kompis av andra könet, och dels tror jag att man känner igen sig bättre och kan stötta varandra på ett helt annat sätt om man som kille har en kill-buddy och som tjej har en tjej-buddy.

    Det här tipset är taget utifrån mitt eget liv och min erfarenhet och har hjälpt mig enormt mycket, och många av mina vänner säger samma sak. Har inget bibelord på rak arm som bekräftar min tes, men helt klart värt att tänka på :)

    Fick du svar på din fråga?

    Tack för frågan btw! Ju mer frågor som kommer in, desto mer kan jag anpassa bloggen efter er som läser.

    SvaraRadera